Hungary’s Index journalists walk out over sacking

More than 70 journalists and staff at Hungary’s top news site Index have resigned, accusing the government of launching a bid to destroy or tame their website.

Index is the last of Hungary’s key independent media and editor in chief Szabolcs Dull was fired on Tuesday.

Its journalists said the sacking was “clear interference” and an attempt to apply pressure on the site.

Hours later protesters gathered in Budapest to rally for media freedom.

Over the past decade, supporters of nationalist and conservative Prime Minister Viktor Orban have gradually taken control of Hungary’s independent media. 

Hungary is ranked 89th out of 180 countries on the Reporters without Borders World Press Freedom Index.

Demonstrators were planning to march on the prime minister’s office.

Only last month, Szabolcs Dull had warned that Index was “under such external pressure that could spell out the end of our editorial staff as we know it”. In an alarming piece published on 22 June, he warned that the website’s editorial staff were “in danger” and the dial on a “freedom barometer” on the homepage was moved to “in danger”.

On Friday, three leading editors and more than 70 others said they were ending their employment there, because board president Laszlo Bodolai had refused to reinstate the chief editor. There were emotional scenes as they proceeded to walk out of the office.

Mr Bodolai rejected claims that the website’s independence was at risk, blaming Dull for failing to control tension within the newsroom.

Pro-Orban businessman at centre of row

Fears for Index’s independence came to a head a few months ago when Miklos Vaszily, a pro-Orban businessman, took a 50% stake in the firm that controls Index’s advertising and revenue.

He already ran pro-government broadcaster TV2 and was seen as playing a key role in turning another Hungarian website, Origo, into a pro-Orban outlet.

As the drama unfolded in the Index newsroom on Friday, a photo emerged of Mr Vaszily having lunch with key Orban adviser and historian Maria Schmidt.

Hungary’s continuing spat with EU

Mr Orban’s Fidesz-led government has repeatedly clashed with the European Union about rule of law, and the party was suspended by the European Parliament’s centre-right EPP grouping because of its immigration policies.

Last month, the EU’s top court ruled that Hungary broke European law by restricting foreign funding of civil society organisations.

Earlier this week, Mr Orban said Hungary and Poland had won a “huge victory” against EU countries trying to link rule of law guarantees to a new budget and package of Covid-19 recovery loans and grants.

But the head of the European Council, Charles Michel, was adamant that the deal agreed on Monday was “the first time that the respect for rule of law is a decisive criteria for budget spending”. (BBC News)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here